نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های محمدطاهر رضانژاد
مقدمه و هدف: يکي از انواع اضطراب ها، اضطراب امتحان يا ادراك هر ارزشيابي تحصيلي است که يکي از مهم ترين جنبه ‏هاي انگيزش منفي مي باشد و اثرات نامطلوبي بر عملکرد تحصیلی فراگيران دارد. اضطراب امتحان، سلامت رواني دانشجویان ‏را تهديد مى كند و بر كارآمدي، شكوفايي استعداد، شكل گيري شخصيت و هويت اجتماعي آنان تأثير سوء مي گذارد.‏ مواد و روش ها: نمونه گیری به صورت پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون است که سطح اضطراب امتحان در دانشجویان ‏را می سنجد بدين‎ ‎ترتيب نمرات‎ ‎كمتر‎ ‎از‎ ‎‏12‏‎ ‎به‎ ‎عنوان‎ ‎نبود‎ ‎اضطراب،‎ ‎نمرات‎ ‎بين‎ ‎‏13‏‎ ‎تا‎ ‎‏37‏‎ ‎اضطراب‎ ‎كم، نمرات‎ ‎بين‎ ‎‏38‏‎ ‎تا‎ ‎‏62‏‎ ‎اضطراب‎ ‎متوسط‎ ‎و‎ ‎نمرات‎ ‎بالاتر‎ ‎از‎ ‎‏63‏‎ ‎به عنوان‎ ‎اضطراب زياد‎ ‎در‎ ‎نظر‎ ‎گرفته‎ ‎می شود‎.‎‏ داده ها با استفاده از نرم ‏افزارSPSS‏ نسخه 17 و از طریق آمارهای توصیفی مانند میانگین، فراوانی نسبی و مطلق و آمار استنباطی کای دو با در نظر ‏گرفتن 05/=‏α‏ تجزیه و تحلیل شدند.‏ يافته ها: 21.6 در از دانشجویان اضطراب امتحان شدید و 71.9درصد اضطراب امتحان متوسط داشتند. اضطراب امتحان در ‏زنان(28.4درصد) بیشترین مردان(16.7درصد) بود. تجزیه و تحلیل داده ها گویای آن بود که اضطراب امتحان با سن، رشته ‏تحصیلی، وضعیت مسکن، سابقه مشروطی در طی تحصیل، سال ورودی و رضایت از رشته تحصیلی ارتباط آماری معنی دار ‏داشت. بیشترین اضطراب امتحان در رشته های مامایی، پزشکی و هوشبری مشاهده شد. در مجموع دانشجویان ساکن ‏خوابگاه نسبت به دانشجویانی که ساکن منزل شخصی بودند اضطراب امتحان بیشتری داشتند. با افزایش سن به طور نسبی ‏اضطراب امحان کاهش یافته بود. دانشجویانی که دچار افت تحصیلی شده بودند نسبت به دانشجویانی که پیشرفت ‏تحصیلی داشتند اضطراب امحان بیشتری داشتند. ‏ بحث و نتيجه گيري: شیوع بالای اضطراب امتحان در دانشجویان علوم پزشکی یاسوج لزوم توجه جدی و برنامه ریزی جهت ‏برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی مهارت های کنترل استرس و اضطراب و هم چنین آکوزش مهارت های مطالعه را می ‏طلبد . از طرفی لزوم توجه بیشتر به دانشجویان خوابگاهی جهت فراهم ساختن محیط مناسب تر برای مطالعه احساس می ‏شود.‏ ‏ كلمات كليدي: اضطراب امتحان، پرسشنامه ساراسون، دانشجویان، علوم پزشکی ، یاسوج